Table of Contents Table of Contents
Previous Page  112 / 124 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 112 / 124 Next Page
Page Background

Book 4 Unit 6

110

Differentiated Instruction

DEVELOPING LEARNERS

r

Ask students whether the following

statements are true

(cierto)

or false

(falso)

.

Have them correct the false ones.

1.

El «boom» tiene lugar a finales del siglo

XX

.

(F; en los 60)

2.

En el realismo mágico se mezcla lo real

con lo imaginario. (C)

3.

En

Cien años de soledad

se hace una

crítica a la sociedad peruana. (F; en

La

ciudad y los perros

)

4.

Carlos Fuentes fue un escritor colombiano.

(F; mexicano)

5.

Tanto García Márquez como Vargas Llosa

recibieron el Nobel de Literatura. (C)

EXPANDING LEARNERS

r

Explain to students that they are going to

compete with the prestigious Guatemalan

short story writer Augusto Monterroso.

Monterroso is credited with writing one of

the world’s shortest stories:

Cuando

despertó, el dinosaurio todavía estaba allí.

Using Monterroso’s work as a model, ask

students to work with a partner and see if

together they can create a “story” with fewer

than twenty words. After student pairs read

their stories aloud, take a class vote to see

which one will win a special literary prize for

brevity and creativity.

Presentation

.

This section presents information about the

flourishing of Latin American literature in the

1960s. The images serve as a reference point for

additional cultural readings and activities that

expand on the skills students learned in this unit.

Activities

Standards

Resources

Mapa cultural

1.2, 2.1, 2.2, 3.1,

3.2

Video

81.

1.2, 1.3, 2.1, 2.2,

3.1, 5.1, 5.2

Cultural Topics

.

El trasfondo del «boom».

The literary period

known as the “Boom” emerged in Latin America

in the midst of political turmoil, rapidly changing

economics, and artistic movements that broke

with tradition. On the political front, the Cuban

Revolution (1959), the military regimes that ruled

in several Latin American countries, and the Cold

War were defining events. In terms of the economy,

an increasingly urban population gave rise to a

larger middle class. And, artistically, the Modernist

literature of the early 20th century opened the

door to new literary techniques.

.

El «post-boom».

By the mid-1970s, a new group

of writers had begun to deviate from the Boom.

This new literary movement, called “Post-Boom,”

comprised a heterogeneous group who exhibited a

great variety of styles, making the Post-Boom more

difficult to define than the Boom. However, one of

its few characterizing features was the emergence

of a group of women writers, including Elena

Poniatowska (Mexico) –

La noche de Tlatelolco

(1971), Luisa Valenzuela (Argentina) –

Como

en la guerra

(1977), Isabel Allende (Chile) –

La casa de los espíritus

(1982), and Cristina Peri

Rossi (Uruguay) –

La nave de los locos

(1984),

among others.

Teaching Suggestions

Warm-Up/ Independent Starter

.

Ask students to list all of the Latin American

writers they know and some details about

each one.

A comienzos de los años sesenta del siglo

XX

publicaron sus primeras obras con un

gran éxito un conjunto de jóvenes escritores latinoamericanos que escribían en español

y planteaban una ruptura con las formas tradicionales del relato. Entre esos jóvenes

estaban autores tan importantes como Gabriel García Márquez (Colombia), Mario

Vargas Llosa (Perú), Carlos Fuentes (México), Julio Cortázar (Argentina), José Lezama

Lima (Cuba) o José Donoso (Chile). Este es el fenómeno al que se conoce como

el «boom» de la novela latinoamericana.

Gabriel García Márquez

El colombiano Gabriel García Márquez (1928) es uno

de los grandes narradores hispanoamericanos.

La

hojarasca

,

El coronel no tiene quien le escriba

,

Crónica de

una muerte anunciada

y

El amor en los tiempos del cólera

son algunas de sus novelas. Pero su obra fundamental

es

Cien años de soledad

.

En 1982 Gabriel García Márquez recibió el Premio

Nobel de Literatura.

MAPA CULTURAL

¿Sabías que…?

Cien años de soledad

ha sido traducida a 35 idiomas

y se han vendido más de 20 millones de

ejemplares desde su publicación.

Realismo mágico

En el realismo mágico lo real,

lo cotidiano, lo mítico y lo

imaginario se encuentran

enlazados de forma estrecha y

verosímil, intentando reflejar la

identidad de América.

Cien años de soledad

(1967) fue la obra que consagró a

Gabriel García Márquez como uno de los mejores

escritores del siglo

XX

. Se considera la novela

emblemática del realismo mágico, basado en la mezcla

de realismo, leyenda y sueño. Cuenta la historia de un

pueblo, Macondo, desde su fundación hasta su

desaparición a través de la historia de la familia Buendía.

«Muchos años después, frente al pelotón de fusilamiento,

el coronel Aureliano Buendía había de recordar aquella

tarde remota en que su padre lo llevó a conocer el hielo.»

Unit

6

El «boom» de la literatura

latinoamericana

MAPA CULTURAL

342